Achtergrond & ervaringen

Ruim dertig jaar heb ik binnen de internationale podiumkunstensector gewerkt als danser en performer én als repetitor en coach vóór de bühne. Mijn ervaring, onder meer bij Troubleyn, het theatergezelschap van Jan Fabre, omvat het uitvoeren door mee te doen als danseres en performer én het kijken, aandragen en begeleiden als kijker in de rol van repetitor, coach en artistiek adviseur (zie beeldimpressie onderaan deze pagina).

Die positie, van binnenuit en van buitenaf geeft me een completere kijk op wat mogelijk of nodig is. Door mij te verplaatsen in de verschillende posities/rollen, door van perspectief te wisselen tussen danser/ uitvoerend kunstenaar en toeschouwer zie ik wat in die context anders of beter zou kunnen. Die kwaliteit neem ik nu mee in het Coachen in beweging gesprek en het Coachen van dansers & performers.

 

Als coach zet ik mijn kennis en ervaring als danser en beweger in. Als coach/repetitor heb ik geleerd om te kijken naar andere mensen (dansers) en hun lichamen en hoe zich die tonen.

Na mijn professionele loopbaan als danseres heb ik mij bijgeschoold tot Master Coach aan het Europees Instituut voor Coaching.

 

Tijdens de opleiding heb ik verschillende coaching-methodieken aangereikt gekregen. Naast een gedegen theoretische basis heb ik tijdens de opleiding brede praktische ervaring opgedaan. De toepassing van bepaalde principes uit de NLP en ook de Oplossingsgerichte Coaching past bij mijn manier van coachen. Uitgangspunt is het gedachtegoed van Carl Rogers, de grondlegger van het coachen zoals wij dat nu kennen. Respect, acceptatie en inlevingsvermogen zijn de kern van de begeleiding. Aangevuld met de lichaamsgerichte benadering die ik al gewend was te gebruiken zorgt dat voor een adequate aanpak voor dansers & performers en mensen die zichzelf een “rijker” leven wensen en gunnen.

 

In juni 2022 rondde ik de Master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten af. Wat ik tijdens deze studie geleerd heb zet ik in bij het ontwerpen van projecten die kunst, maatschappij en educatie met elkaar verbinden om zo een kleine of grote verandering te veroorzaken.